Dit is deel 1 van de 4 delen over Google Insights. In dit deel leer je hoe je Google Insights kunt gebruiken om te bepalen of je website performant is. Waarom performantie belangrijk is en hoe je ervoor zorgt dat jouw website zo snel mogelijk geladen wordt.
Google Insights - Deel 1: De performantie van je website
Een snelle website is een must-have.
Mobiel vs Desktop
Er is een groot verschil tussen mobiele apparaten en desktop computers. Mobiele apparaten hebben vaker minder snelle connecties en het is aangewezen om zo min mogelijk data te moeten ophalen. In onze huidige tijd hebben de meeste mensen nog steeds een data limiet op hun GSM-abonnement bijvoorbeeld. Hierdoor is Google Insights ook wat kritischer voor het resultaat op mobiele apparaten.
Score
Staar je niet blind op de cijfers maar eerder op de kleuren. Hiermee bedoel ik dat je zeker niet 100 op 100 moet verwachten of willen. De Fulmin website is eerder een uitzondering en we geven ook geen garantie dat jouw custom Fulmin website een perfect score zal behalen. Wat belangrijker is, is dat alles in de groene zone zit.
Statistieken (metrics)
- First Contentful Paint (FCP): geeft aan hoe lang het duurt voor je de eerste tekst of afbeelding ziet.
- Largest Contentful Paint (LCP): geeft aan hoe lang het duurt vooraleer je het grootste tekstblok of afbeelding ziet.
- Total Blocking Time (TBT): Som van alle tijdsperioden tussen FCP en de tijd dat de website interactief wordt.
- Cumulative Layout Shift: meet de beweging van zichtbare elementen op het scherm.
- Speed Index: geeft aan hoe snel de inhoud van een pagina zichtbaar is.
De test
Doe gerust zelf de test en kijk of jouw website performant is. Het duurt minder dan een minuut en zie waar Fulmin jou kan mee helpen.
Ga naar https://pagespeed.web.dev/ en zie jouw resultaten.